miercuri, 28 noiembrie 2007

Experimentul Philadelphia, în varianta locală

articol publicat in Ziua de vest 21.08.2007
La cererea armatei, în 1943, Einstein şi Tesla, doi savanţi americani, au făcut un experiment: o navă de război s-a învăluit în ceaţă şi apoi a dispărut. Cu echipaj cu tot. Dar, la o secundă de la dispariţie, a reapărut la o depărtare de 600 de mile de Philadelphia, locul în care a dispărut. Teleportare? Invizibilitate? Nebunie colectivă? Nimeni nu ştie prea bine. Cazul e celebru. S-au scris cărţi, s-au făcut filme. Dar adevărul despre acest experiment nu este încă cunoscut. Fiindcă guvernul american a şters toate urmele de pe vasul USS Eldridge şi secretele experimentului sunt foarte bine păzite. Totuşi, în aceste zile, în Calea Lipovei din Timisoara, fenomenul Philadelphia se discută aprig. Într-o variantă locală, bineînţeles. Oamenii se adună pe strada Ialomiţa, fac scenarii şi îşi dau cu părerea. Ce contează că au trecut peste 60 de ani de la experiment, ei acum au aflat. Ba, mai mult! Au găsit şi o analogie între experimentul Philadelphia şi şoseaua de centură a Timişoarei. "Există sau nu şoseaua de centură a Timişoarei ?" Aceasta este întrebarea lor. Fundamentală problemă! Părerile sunt împărţite. S-au format două grupuri: ginta fizicienilor şi ginta logicienilor. Fizicienii susţin că şoseaua de centură există material, dar nu se vede, fiindcă binomul spaţiu-timp este distorsionat în Banat. Distorsiunea a avut o energie atât de mare, încât şoseaua de centură a Timişoarei a ajuns pe la Voiteni şi Săcălaz, acolo unde ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, va inaugura în septembrie nişte tronsoane. "Cu siguranţă, spun ei, şi camioanele care trec zilnic pe strada Ialomiţa şi Aradului vor fi "teleportate" la Voiteni." Astfel, savanţii români din Ministerul Transporturilor vor reuşi mai mult decât a reuşit Einstein. Dacă au teleportat centura, vor teleporta şi camioanele. E drept că şi tehnologia a avansat între timp. Numai ceaţă a rămas. Aşadar, în opinia lor, "şoseaua de centură a Timişoarei există, nu se vede şi, pe deasupra, e secretă. Nimeni nu va afla nimic, timp de o sută de ani."
Logicienii, în schimb, nu sunt de acord cu silogismul fizicienilor. "La ce e bună o şosea de centură secretă?", se întreabă ei. Doar la aterizarea OZN-urilor. Dar bucăţile de centură de la Giarmata Vii o deconspiră. Aşa că nici OZN-urile nu pot ateriza. În consecinţă, argumentele ştiinţifice luate din Dosarele X sunt de 2 bani. Adevărul este cu totul altul: şoseaua nu există, fiindcă nu trebuie să existe. Fiindcă nu vrea Dâmboviţa. Ce să facă Timişoara cu o şosea de centură? Vor dori apoi timişorenii şi autostradă. Cum se votează la alegerile locale în Timişoara? Mai bine fără centură. Dâmboviţa curge spre est, iar Bega spre vest. E clar că Bega e de vină: S-a orientat greşit. "Aşadar, Timişoara nu a avut, nu are şi nu va avea niciodată centură", concluzionează logicienii. Dan-Constantin Goldiş, mediatorul celor două grupuri, îi asigură pe cetăţeni că ministrul Orban, când va veni în septembrie la înaugurări, va anunţa şi destituirea comisiei care s-a ocupat de licitaţia amânată din august a centurii. Pentru încompetenţă şi lipsă de organizare. Auzind o asemenea ipoteză, cele două grupuri uită de diferendele de opinie, se unesc şi, în unanimitate, îl fac prost pe reprezentantul cartierului. Au chiar şi un argument foarte pragmatic. Nimeni nu a auzit de vreo destituire, de 4 ani încoace, de când… nu se mai lucrează la centură. Nimeni nu a fost pedepsit, nimeni nu a fost concediat. "În fond, toţi sunt cumetri", zic ei. Nebunie colectivă în Calea Lipovei. Ca în 1943, pe USS Eldridge. Dar, mai există o speranţă: în 2043, dosarele experimentului Philadelphia vor fi date publicităţii. Locuitorii de pe strada Ialomiţa, copiii amăgiţilor de astăzi, vor înţelege atunci ce s-a întâmplat cu vasul american. Şi apoi, prin analogie, vor descoperi şi adevărul căutat de părinţii lor. Fiindcă, deocamdată, astăzi, dosarul experimentului Timişoara este un secret la fel de bine păzit ca şi dosarul experimentului Philadelphia.
Roxana TEGZEŞ

Niciun comentariu: